Inca Trail dag 2

8 september 2018 - Cusco, Peru

We werden dus gewekt om 5.00 met een bak cocathee, goed tegen hoogteziekte. Om 6.00 hadden we ontbijt. Daarbij zaten de kok en de dragers apart en wij zaten samen met de gidsen. Tussen 5 en 6 konden we de backpacks weer reisklaar maken. Hier zit meer tijd in dan je denkt. Ook omdat je 's morgens nog niet op je best bent. We hadden allemaal niet zo'n beste nachtrust gehad. Ook omdat we sliepen bij een stromend beekje die ontzettend veel lawaai maakte. Maar om ongeveer 6.45 gingen we lopen. Deze dag zou de geschiedenis ingaan als de zwaarste voor ons allen. We hoefden maar 9 km te lopen, maar 7 hiervan was steil bergop met veel trappen die ook nog eens schots en scheef waren. De prachtige vergezichten maakten een hoop goed. De laatste 2 km gingen weer steil naar beneden, ook met veel trappen. We bereikten het hoogste punt op 4200 meter. Het klimmen ging dus ook gepaard met een moeilijke ademhaling en wat lichte hoofdpijn bij de meesten. En dan te bedenken dat de porters elk nog een rugzak van maximaal 25 kg bij zich hadden! Overigens hadden de andere groepen bijna allemaal een veel lichtere rugzak bij zich dan wij. Per dag lopen er ongeveer 500 Louwes op de Trail. Meer mogen er van de overheid niet lopen. Eenmaal aangekomen op ons kamp (12.45) konden we direct gaan rusten. En daarna begonnen de eet- en drinkrituelen op dezelfde tijdstippen weer. We overnachtten op 3900 meter. Ook nu weer vroeg naar bed... morgen om 5.00 op....