Inca Trail dag 4

8 september 2018 - Cusco, Peru

Deze laatste dag moesten we zo vroeg weg omdat de porters (alle porters van alle groepen) de eerste trein moesten halen. Deze ging al om 6.30 vanuit Aguas Calientes. Zij liepen ook niet naar Machu Picchu maar via een andere route rechtstreeks naar het treinstation aldaar. En nadat wij gewekt waren moesten zij onze tenten enz. meenemen. Direct nadat we begonnen te lopen moesten we wachten bij een checkpoint. Deze ging pas open om 5.30. Daar moesten we in het donker dus lang wachten. In de kou! Gelukkig hadden we onze ereaders bij de hand. Daarna nog 2 uur lopen voordat we bij de Sungate waren. Hier had je al een prachtig uitzicht op Machu Picchu. Als het helder is, en dat was het. INDRUKWEKKEND! De fotomomenten volgden elkaar in rap tempo op. Binnen in Machu Picchu kregen we nog een korte rondleiding om vervolgens met de bus naar het treinstation te gaan. Maar eerst gingen we nog wat eten en namen we afscheid van de gidsen. Ze kregen nog wat fooien van ons (Vladimir kreeg uiteraard het minst) en iedereen zwaaide elkaar daar uit. Op het station moesten we nog even flink zoeken maar uiteindelijk kwamen we 100 minuten later aan in Ollantaytambo waar onze transfer was naar Cusco. Deze reis duurde echter ook nog dik 2 uur. Om ongeveer 19.15 waren we terug en hebben we allereerst een heerlijke douche genomen. Vanmorgen eerst alle bagage georganiseerd en vanmiddag heerlijk rondgelopen in Cusco. Nog wat souvenirs gekocht en de nodige voorbereidingen getroffen voor het vertrek van morgen naar de Amazone jungle. Mogelijk dat we daar geen verbinding hebben. Woensdag komen we dan terug naar Lima en vliegen we enkele uren later door naar Amsterdam. Donderdag zijn we dus weer terug in NL.